Nico Kwant

Treinreiziger & Spoorhobbyist

Slimme verkeerslichten

Er komen steeds meer slimme producten: termostaten, lampen, koelkasten en televisies. Waar je niet zo snel aan denkt is het slimme verkeerslicht. Slimme verkeerslichten herken je aan een verlicht cijfer dat aftelt. Sensoren is de rijbaan of fietspad detecteren het verkeer dat komt aanrijden en ook weer het kruispunt verlaat. Het cijfer geeft de aantal seconden aan hoe lang het rode of groene licht nog duurt.

Het werkt niet altijd goed

In bovenstaande video is een slim verkeerslicht te zien in Rotterdam (Valkenoordse Viaduct zijde Station Rotterdam Zuid). Dit verkeerslicht voor fietsers is groen en telt netjes af tot 0. En dan gebeurt er niks. Het licht zou op oranje en daarna rood moeten gaan zo als het hoort en dan weer gaan aftellen tot groen. Maar soms blijft het groene licht branden en wordt er ook niet meer afgeteld. Intussen wordt het groen voor het autoverkeer, maar het verkeerslicht voor de fietsers staat op dat moment ook nog groen. Als de auto’s het kruispunt weer hebben verlaten begint het licht weer af te tellen. Het moment dat het eigenlijk weer groen wordt voor de fietsers. Zo zie dat de moderne techniek soms toch nog storingsgevoelig is. Een aantal andere slimme verkeerslichten in Rotterdam werken dan wel weer veilig, maar tellen niet al en geven fietsers geen ‘voorrang’. Fietsers moeten dan ouderwets op het knopje drukken om het ding op groen te krijgen, maar veel Rotterdammers rijden dan door rood licht.

Nico Kwant © 2018