Nieuwe Intercity Berlijn gespot in Berlijn

ice_l
De nieuwe Intercity Berlijn nabij Berlijn Ostbahnhof

De nieuwe treinen voor InterCity Berlijn die moeten gaan rijden tussen Amsterdam Centraal en Berlin Ostbahnhof staan achter dat Ostbahnhof. Ze zijn er dus al, maar wanneer ze gaan worden ingezet is bij mij nog niet bekend. Het is nu de bedoeling dat ze voor de zomer rijden.

Waarom een nieuwe trein?

De oude IC Berlijn rijtuigen lijken nog goed te rijden. Als je de trein ziet rijden dan is dat waarschijnelijk ook zo. Maar er zijn best veel storingen en dan vallen er rijtuigen of de hele trein uit.  En straks wordt het weer zomer. En als het buiten weer lekker warm wordt dan vallen de slechte airco’s bij bosjes uit. En in Duitsland mogen de rijtuigen met defecte airco’s niet met passagiers rijden. Dan valt de trein dus uit. Daarnaast zijn de Bistro-rijtuigen er nu al tussenuit gehaald omdat ze niet meer veilig waren. Daarom gaan er dus nieuwe treinen rijden.

 

ICE-L

De nieuwe treinen zijn van het type ICE-L. Niet te verwarren met de ICE. Want dit is geen hogesnelheidstrein. Deze trein kan maximaal 220 km/u. Dat is 20 km/u sneller dan de oude Intercity Berlijn. De nieuwe rijtuigen worden door een bijpassende locomotieven getrokken of geduwd. De nieuwe trein is een lagevloer-trein wat het in en uitstappen gemakkelijker maakt. Vergelijk het maar met de ICNG die in Nederland en Belgie rijdt. De nieuwe trein krijgt ook weer een Bistro-rijtuig

Vertraagde levering

Ook de nieuwe Intercity Berlijn is vertraagd geleverd waardoor hij niet per december 2024 kon worden ingezet. Maar dat is een beetje normaal geworden bij het aflevering van nieuwe treinen en locomotieven. Je hebt dit ook al gehad met de ICNG en nu ook weer met de nieuwe e-locs voor de Efteling Spoorweg Maatschappij.