UPDATE: Vanaf 1 november 2025 ICE3-Neo als Intercity Berlijn

ice3_neo

Update: IC Berlijn wordt al vanaf 1 oktober 2025 door ICE 3 Neo vervangen vanwege de slechte staat van de ic-rijtuigen

De IC Berlijn wordt t/m 31 oktober geleidelijk vervangen door ICE3 Neo treinstellen. Op 31 oktober rijden de laatste IC-Berlijn treinen. Vanaf 1 november 2025 rijden er alleen nog ICE3Neo-treinen. Vanaf dat moment wordt het ook officieel een ICE verbinding. De snelheid wordt echter niet verhoogd. Tussen Berlijn en Wolfsburg kan de snelheid in geval van vertraging verhoogd worden van 200 naar 250 km/u om vertraging in de lopen.

Toeslag

Omdat het een ICE verbinding wordt geld er een toeslag tussen Amsterdam en Hengelo v.v. voor reizigers die een binnenlandse reis maken met uitzondering van reizigers met een NS abbonnement. Dus het zelfde als tussen Amsterdam en Arnhem.

Oude rijtuigen

De oude rijtuigen blijven nog zover mogelijk tot december 2025 rijden. Echter komen er steeds meer storingen voor met name aan de airconditioning. Zonder werkende airco mogen de rijtuigen in Duitsland niet in de reizigersdienst worden ingezet. Valt de airco uit bij warm weer dan valt de trein bij het volgende station uit. De bistro-rijtuigen zijn er inmiddels al uit gehaald. De rijtuigen kunnen niet nog een jaar ingezet worden tot de instroom van de ICE-L rijtuigen. Daarom gaat er tijdelijk ICE3 Neo-materieel worden ingezet vanaf december.

ICE-L rijtuigen

De instroom van de nieuwe Talgo ICE-L rijtuigen is wederom uitgesteld. Door vertraagde levering van Talgo gaan de nieuwe treinen anderhalf jaar later pas rijden. De oude rijtuigen gaan niet meer zo lang uithouden. Vandaar de tijdelijke treinen.